یأس، بزرگترین دشمن انسانی است که ملتها ها را به اسارت و بردگی می کشاند و روحیه آزاده خواهی را از آنها سلب می کند
خداوند متعال اسم شهید را از اسماء الحسناء تعیین کرده است.
* هیچ کشور در جهان اسلام در دفاع از اسلام مثل افغانستان قربانی نداده است ، تعداد شهدای جهاد بر حق مردم افغانستان بیشتر از بعضی نفوس کشور های خلیجی است
* آمریکا برای نابودی جهان اسلام با شرکایی منطقه ای خویش آستین برزده است ، طاغوت بزرگ و رأس هرم استکبار در دنیا امروز دولت شيطاني آمریکا است.
عبدالرووف توانا رییس کانون علمی فرهنگی شهید استاد عبدالقادر توانا در همایش تجلیل از مقام شهدای جهاد برحق ملت مسلمان افغانستان که به مناسبت سالروز شهادت سید اسد الله مسرور مورخ ۲ قوس که از طرف مهاجرین در مشهد برگزار شده بود. ( پیرامون مقام ومنزلت شهید و شناخت طاغوت ومسولیت وارثین شهدا ) سخنرانی نمود .
متن زیر فشرده سخنرانی همایش تجلیل از مقام شهداست.
خداوند متعال اسم شهید را از اسماء الحسناء تعیین کرده است.
در قرآن کریم بیش از ۱۱۴ مرتبه کلمه شهید و شهادت بکار رفته است .
شهادت در فرهنگ غنی اسلام از مقام ومنزلت بالای برخوردار است که این مقام جز به برگزیدگان و احیا شدگان نصیب هر کس و ناکس نمی شود.
شرط شهادت این است که شهید در حیات دنیوی خویش شهید زندگی کنند .
شهادت جلوه شهود ابدی است ، شهادت در راه خدا پرده از شهد شیرینی ابدیت را بر می دارد ، حجاب و پرده ها میان شهید و خداوند متعال برداشته می شود .
تعداد شهدای افغانستان بیشتر از بعضی نفوس کشور های خلیجی است
وحدت همدلی میان اقوام این سرزمین باعث گردید تا جهاد برحق مردم افغانستان به پیروزی برسد .
آنچه مهم است تفکیک بين آن عده از مجاهدان واقعي که حرمت جهاد را نگه داشته اند و انهای که از نام جهاد سوء استفاده كردند و به ثروت رسيده اند داشته باشیم .
توانا در بخش دیگری از سخنانش گفت :
قیام و جهاد در افغانستان در ۲۶ دلو سال ۱۳۵۷ از دره صوف آغاز گردید ، یک هفته بعدی آن قیام حماسه آفرین در مقابل جبهه کفر توسط مرحوم رییس دین محمد خان و سید حسین شاه مسرور در چهار کنت آغاز شد ، نقش حمایتی مردم واسوالی مارمل از جبهات جهاد در چهارکنت ارزشمند و هدفمند بود .
یکی از برکات جهاد این بود که همه ای مردم افغانستان پشتون ، تاجیک ، هزاره ، عرب و ازبیک ترکمن در یک سنگر قرارداشتند .
جهاد در افغانستان نه تنها زمینه ساز وحدت و همدلی میان مردم این سرزمین گردیده بود؛ بلکه وحدت جهانی امت اسلامی را در جهان اسلام رقم زده بود.
هیچگاهی و در هیچ زمانی اقوام با هم برادر در افغانستان در میان خویش جنگ و نزاع و اختلافات زبانی و قومی نداشته اند ، از هر آدرسی که صدای اختلاف بلند می شود و به طبل تعصبات قومی و سمتی کوبیده می شود در عقب آن شبکه های متعلق به استخبارات بیرونی و دشمنان این سرزمین است.
توانا در بخش دیگر از سخنرانش گفت:
آنهای که خویش را مسلمان می دانند اما به آمریکا اعتماد و به آن دلبسته اند، عزت وذلت را از آمریکا می دانند، بدون شک ایشان یا جاهل اند و یا منافق و یا زره ای از ایمان در قلب شان وجود ندارد .
امروز دست قدرت های استعماری از آستین جریان های تجزیه طلب و واگرا بیرون شده است ، جهان کفر برنامه دراز مدت جهت تجزیه کشور های اسلامی را در دستور کار خویش دارد ، هوشیاری مسولین و رهبران کشور های منطقه نهایت ضروری و حیاتی است .
وی گفت :
طاغوت بزرگ و رأس هرم استکبار در دنیا امروز دولت شيطاني آمریکا است.
ایمان به خدا بدون دشمنی با طاغوت قابل قبول اسلام نیست
ايمان به خدا و كفر به طاغوت بايد واقعى باشد، نه منافقانه. زيرا خداوند مىداند ومىشنود.
ۚ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
دست زدن به دامن ايمان به خدا همانند دست زدن به يك دستگيره محكم نجات است كه هرگز امكان گسستن ندارد
اين پیام الهی در حقيقت تشويقى است براى مومنان واقعى ، و تهديدى است براى منافقان كه از پوشش ظاهرى اسلام سوء استفاده مى كنند.
ایمان بالله به تنهایی کافی نیست؛ کفر به طاغوت، مقدمهی صحت و صداقت و قبولی ایمان به الله است.
کفر به طاغوت به مفهوم دشمني با قدرت هاي طاغوتی جهان مانندآمريكا است
«ایمان به الله» و «کفر به طاغوت» دو روي یک سكه توحيدي را دربرمیگیرد و طاغوت بزرگ و رأس هرم استکبار در دنیا دولت شيطاني آمریکا است:
متاسفانه در بسیاری از بخشهای امت اسلامی ایمان به الله هست؛ اما کفر به طاغوت نیست. کفر به طاغوت لازمه ایمان است. بدون کفر به طاغوت، تمسک به عروهی وثقای الهی امکانپذیر نیست. آقای توانا با استناد از این (ان الله اشترى من المؤ منين انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة يقتلون فى سبيل الله فيقتلون و يقتلون وعدا عليه حقا فى التوراة و الانجيل و القرءان و من اوفى بعهده من الله فاستبشروا ببيعكم الذى بايعتم به و ذلك هو الفوز العظيم ) قرآن کریم پیرامون مقام و جایگاه شهید صحبت نموده گفت : خداوند از مؤ منان جانها و اموالشان را خريدارى مى كند كه (در برابرش ) بهشت براى آنان باشد (به اين گونه كه ) در راه خدا پيكار مى كنند، مى كشند و كشته مى شوند، اين وعده حقى است بر او كه در تورات و انجيل و قرآن ذكر فرموده ، و چه كسى از خدا به عهدش وفادارتر است ، اكنون بشارت باد بر شما به داد و ستدى كه با خدا كرده ايد و اين پيروزى بزرگى (براى شما) است .
در اين مثال خداوند خود را خريدار و مؤ منان را فروشنده معرفى كرده و مى گويد (خداوند از مؤ منان جانها و اموالشان را خريدارى مى كند، و در برابر اين متاع ، بهشت را به آنان مى دهد) (ان الله اشترى من المؤ منين انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة )
و از آنجا كه در هر معامله در حقيقت (پنج ركن اساسى ) وجود دارد كه عبارتند از خريدار، فروشنده ، متاع ، قيمت و سند معامله ، خداوند در اين آيه به تمام اين اركان اشاره كرده است .
خودش را (خريدار) و مؤ منان را (فروشنده ) و جانها و اموال را (متاع ) و بهشت را (ثمن ) (بها) براى اين معامله قرار داده است .
منتها طرز پرداخت اين متاع را با تعبير لطيفى چنين بيان مى كند: (آنها در راه خدا پيكار مى كنند، و دشمنان حق را مى كشند و يا در اين راه كشته مى شوند و شربت شهادت را مى نوشند) (يقاتلون فى سبيل الله فيقتلون و يقتلون )
در حقيقت دست خدا در ميدان جهاد براى تحويل گرفتن اين متاع اعم از جان ، و يا اموالى كه در جهاد مصرف مى شود آماده است !.
و به دنبال آن به (اسناد) معتبر و محكم اين معامله كه پنجمين ركن است اشاره كرده مى فرمايد: (اين وعده حقى است بر عهده خداوند كه در سه كتاب آسمانى تورات ، انجيل و قرآن آمده است ) (وعدا عليه حقا فى التورات و الانجيل و القرآن ).
البته با توجه به تعبير (فى سبيل الله ) به خوبى روشن مى شود كه خداوند خريدار جانها و تلاشها و كوششها و مجاهدتهاايست كه در راه او صورت مى گيرد يعنى در راه پياده كردن حق و عدالت و آزادى و نجات انسانها از چنگال كفر و ظلم و فساد.
سپس براى تاءكيد روى اين معامله بزرگ اضافه مى كند (چه كسى وفادارتر
به عهدش از خدا است ؟ (و من اوفى بعهده من الله ).
و در پايان اين معامله بزرگ به آنها تبريك مى گويد و بشارت مى دهد، آيا لطف و محبت و مرحمت از اين بالاتر تصور مى شود؟
توانا در پایان سخنرانی خویش مسولیت وارثین شهدای انقلاب اسلامی افغانستان را مشخص نموده گفت :
۱- همان طوری که شهدای عزیز مان با وحدت همدلی توانستند متحاوزین را از افغانستان اخراج کنند ، مسولیت ماست تا با وحدت همدلی کشور عزیزمان را بسازیم و از این وضعیت عبور کنیم .
۲- پاسداری از اسلام عزیز و مقام شهدا وظیفه و رسالت ماست در امر بزرگ نباید کوتاهی کرد .
۳- وارث شهید کسی است که پایبندی به اندیشه و مکتب شهد داشته باشید ، انهای که دین گریز اند وبا دین ستیزان همراهی می کنند، امید از طاغوت دارند، هیچ گاهی نمی توانند خویش را وارث شهید به معرفی بگیرند .
۴- برادران فلسطینی در جهاد برحق مردم افغانستان در پهلوی ما قرار داشتند و ده ها تن از آنها در جبهات جهاد به شهادت رسیدند ، مردم ما مدیون و مقروض مردم مسلمان فلسطین هستند در چنین شرایط باید هر طوری که می توانیم مطابق وسع خویش به کمک آنها بشتابیم .
۵- یأس، بزرگترین دشمن انسانی است که ملتها ها را به اسارت و بردگی می کشاند و روحیه آزاده خواهی را از آنها سلب می کند.
وارثین شهدا هوشیار باشند که دشمنان اسلام تلاش دارند تا یاس و نا امیدی را در میان جوانان افغانستان ترویج کنند ، مسولیت ماست که در برابر این پدیده شوم جدی استاد شویم و بالای روحیه جوانان در داخل و خارج تلاش هدفمند داشته باشیم .
تهیه کننده : گزارشگر رادیو فجر بیداری
نظرات بسته شده است.